C:

Institutionens hverdag, kultur og pædagogik

Jeg vil lære deres (Hao Thuy Tien Kindergarten) måde at gøre ’tingene’ på. Hvordan ser en almindelig dag ud? Hvilke forskelle er i øjenfaldende i den vietnamesiske kultur og pædagogik i forhold til den danske, jeg har med i ’rygsækken’ – i sin helhed såvel som i institutionskulturen? Jeg har ’pakket min rygsæk ud’, og ’pakker den på ny’ med en god blanding af vietnamesisk og dansk, når jeg skal rejse hjem.

Det vil jeg gøre fordi, at en af mine topprioriteter inden afrejse var at få et nyt perspektiv på pædagogik og kultur. Jeg er her for at lære frem for at belære.

”I’ve got a lot to teach, but even more to learn” – Slug1 (Atmosphere)

Det vil jeg gøre ved at have en ydmyg tilgang til det hele. Jeg vil vise entusiasme for deres tilgang – så længe det ikke overskrider mine grænser – her tænker jeg i første omgang på, hvis man slår børnene. Jeg vil stille de nødvendige spørgsmål, suge til mig og være reflekterende.

UMD

Jeg vil holde en Beat-box work-shop med børnene.

Jeg har set hvordan musik bliver brugt, en hel del, i dagligdagen i forskellige sammenhænge (bevægelse, leg og læring), og har bestemt indtrykket af at, der både er tid og plads til at få gennemført det. Beat-box en kunstform, som fascinerer mig og derfor, forhåbentligt, vil have en motiverende og afsmittende effekt på børnene (det fælles tredje). Tidligere erfaringer har også bekræftet netop dette. Desuden er der en stor sproglig barriere i det daglige arbejde, som igennem arbejdet med lyde og rytme, vil bliver meget mindre.

Jeg har fra begyndelsen af min praktik introduceret børnene til tre-fire forskellige beat-box lyde, som jeg, i hverdagen, kan høre mange af børnene stadig går rundt og øver sig på for dem selv. Jeg vil lave et skrifttegn til hver af disse lyde og komponere nogle simple melodier, som jeg vil lære sammen med børnene. Det skal munde ud i en lille koncert, som afslutning på forløbet, hvis børnene kommer dertil, hvor de føler sig stærke og trygge nok ved det.

Specialisering

Jeg vil i samarbejde med Casper forsøge at skabe mere liv på legepladsen, og generelt mere udetid til børnene. Lave bedre muligheder for at børnene kan lege, have det sjovt, og større chancer for at skabe nye venskaber, gennem de nye aktiviteter.

Det vil vi gøre fordi at børnene hernede ikke har særligt meget udetid, og vejret bliver snart varmere også begynder det at blive ubehageligt at være indendørs mange timer om dagen. Ligeledes vil børnene have godt af at komme ud og røre sig, og få brugt noget energi.

Det vil vi gøre ved at lave nogle fodboldmål og købe nogle bolde til børnene. Derefter vil vi overfor lærerinderne argumentere for mere udetid, på baggrund af de nye aktiviteter. Vi vil selv være deltagende i de nye aktiviteter, og få lærerinderne til at hjælpe os med at få børnene igang med dem.

Dette indlæg blev udgivet i Uncategorized. Bogmærk permalinket.

Skriv en kommentar