En ny ven..

d. 26.1.

Casper og jeg tog ved 12.00 tiden ud for at finde en trådløs router. Vi havde ikke lagt nogen form for plan, udover bare at gå derudaf og spørge lidt til højre og venstre. Vi fandt hurtigt ud af at det ikke var ligetil at finde, der var masser af telefon butikker, hvor vi stoppede ind og forhørte os, hvilket ikke førte nogen steder. For enten forstod de slet ikke hvad vi mente eller også sagde de noget på vietnamesisk og pegede i, hvad der efter femte gang, virkede som en tilfældig retning.

Vi havde gået en times tid på denne her måde og var igen inde og spørge om de havde hvad vi ledte efter, denne gang på en internet café, og her vendte heldet. Her mødte vi ‘Neo’, det var hans kælenavn – som Keanu Reeves fra The Matrix. Han arbejdede der ikke, han var der bare for at træne, og han fortalte at han lige havde været i Kina for at deltage i verdensmesterskaberne i et online shot ‘em up game, der hed CrossFire hvor ham og hans crew havde fået en 2. plads! Men det startede med at Casper og jeg hoppede op bag på hans scooter og kørte med hjem til hans familes lejlighed, for så at stille scooteren der og køre videre i taxa. Jeg må indrømme at det ikke var helt uden bekymring, men han var skide sød og imødekommende og bekymringen blev også hurtigt til ren og skær optur. Neo er 21 år og kunne både forstå og snakke engelsk, og i taxaturen fortalte han blandt andet om hvor sikkert Vietnam er. Der findes tilsyneladende hverken bandeopgør, skarpladte pistoler, selvmordsbombere eller terrorister! 🙂 Tilgengæld får de vist udlevet deres terrorisme i trafikken. Det skal opleves for helt at forstå! Jeg vil sige det på den måde, at jeg endnu ikke har været enig i nogen af de beslutninger vores taxa chauffører indtil nu har truffet..! Jeg kan bero jer med at det ikke går hurtigere end ca. 40km/t. og det er hvad man kan kalde indforstået kontroleret kaos. For når chaufføren finder ud af at det hurtigeste er at lave en u-vending på hovedvejen, så holder de sku tilbage i den modsatte køreretning og det er oven i købet vores chauffør der dytter – det skal opleves!

Tilbage til Neo og vores router-jagt. Efter en kort taxatur, som kostede det halve af hvad vi har været vandt til (ca. 10 kr.), kom vi til en elektronik butik i fire etager. Vi nåede lige indenfor, et hurtigt kig, for så at lade Neo konstatere at det var alt for dyrt og at vi kunne få det til det halve et andet sted. Han stod ligefrem og undskyldte for at have brugt vores tid på det. Vi fandt hurtigt en ny taxa – note til turister: Find en vietnameser der kan lidt engelsk og er frisk på at hjælpe og det hele går hurtigere og billigere! De er allesammen utroligt hjælpsomme, men de færreste kan ikke andet engelsk end dollars..

Nå men, vi fandt en taxa kørte til den billige butik. Ganske rigtigt fik vi her vores billige router – 300.000 vietnamesiske dong – i modsætning til de 1,2 milloner den kostede det andet sted, så nogen af de sparede penge brugte jeg på et head-set, som jeg kan bruge til Skype.

Bagefter tilbød vi at tage ham med ud og spise, som tak for hjælpen, men han var nødt til at tage hjem til familien – der havde han også lige brugt to timer på at hjælpe to totalt fremmede – find lige det i Danmark!

Casper fik hans nr. og han fik Caspers, for dumme mig smed min tlf. væk igår..! Jeg køber en ny imorgen, de er ikke så dyre. Det værste ved det er at miste alle mine billeder af Ajda:( Han inviterede os hjem til ham imorgen, til lidt gameing og så studerede han til at blive filminstruktør og havde en kort-film han havde lavet, som han gerne ville vise os.

Dette indlæg blev udgivet i Fritid. Bogmærk permalinket.

Et svar til En ny ven..

  1. Lars Røgilds siger:

    Mer! Uddyb det der med forskellen på dem og os. Gå i selvsving og fantaser om hvordan det kan være, har vi mistet noget? er de bare langt foran os? er det fordi de forstår mennesker på en anden måde end vi gør. Det er skøn læsning.

    mvh Lars

Skriv en kommentar